mandag den 28. januar 2013

Fastelavn er mit navn....

Min dejlige mand har føs'dag i dag, og bliver som han selv siger det, bare 28 år... (and then some)...
... og ja, selvom vi spiser forholdsvis lowcarb herhjemme, så skal man jo ikke savne, når man nu fylder 28 (for tresens-tyve'ne gang) hehe.... 

Fastelavnsboller som mormor lavede dem
ca. 16 store / 24 mindre stk.

Dej

125 g blødt smør
2 dl mælk
1½ dl fløde
50 g gær
3½ spsk sukker
½ tsk salt
ca. 450 g mel (indtil konsistensen føles rigtig).

Creme

6 dl mælk
6 spsk rørsukker
4 æg
2 spsk vaniljesukker
4 spsk maizena

This is how you do it!

Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælken. Gæret udrøres heri. Tilsæt herefter sukker, salt, fløde og mel og ælt. Lad dejen hæve ca. 1 times tid, så de bliver dejlig luftige. 
Mens dejen hæver, laves cremen. Alle ingridenserne til cremen blandes sammen i gryden (bland først, varm efter!! ellers klumper den... don't ask me why.... det gør den altså bare.) Varm cremen op, i ca. 20 min. indtil du synes konsistensen passer.  Hold øje med at den ikke brænder på, og rør jævnligt i den. Når konsistensen er rigtig, tages den af varmen, og lader stå indtil dejen er klar. 






Skær dejen ud i firkanter og fordel cremen på dem, 1-2 spsk creme på hver firkant. Luk firkanterne og vend dem om på pladen. Lad dem efterhæve en times tid. Pensl med mælk eller vand og bag ved 220 grader i 10-12 min. 

Når bollerne er kølet kan de pyntes med glasur eller chokolade. 



OmNOM.... skulle jeg hilse og sige fra manden :) 
...så må vi se hvad arb. kollegaerne synes i morgen. 
I morgen er det min sidste arbejdsdag på BBH AKM., så både en sørgelig og glad dag - tid til at sige farvel til gode kollegaer, men også farvel til 10 timers transport om ugen.... 
puha, glæder mig til at den tid skal bruges mere produktivt!!!.... og på at blogge... ;)

.... bagte også nogle småkager.... 
Havregryn/Choko og Hvidchoko/Hindbær cookies
....men opskriften må i vente med.... nu skal der puttes om manden!

Pennie ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar